Featured

Kan vi rekke Tall Ships Races 2019?

Vi har satt som mål å bli ferdige med de store arbeidene frem mot sommeren 2019. Vi håper at første tur med passasjerer kan gjennomføres i 2020.

Denne uka starter dugnadsgjengen opp igjen etter ferien, og til vanlig møter 20 mann hver tirsdag. Dugnadsgjengen utgjør "grunnfjellet" i arbeidene som bringer MS Hvaler frem mot driftsklart skip! Og det skjer med klokskap, godt humør, litt juging i pausa ( for det er bare en pause) og svært gode fagkunnskaper innen mange håndverk, konstruksjon- og planarbeider. De som ikke kan skilte med håndtverksbakgrunn er også svært velkomne til dugnad hos oss: Alle er like viktige, vi har til nå hatt jobb til alle, og slik vil det fortsette fremover.  

Så lenge været holder blir det pussing og malerarbeider ute. Men det utføres også en mengde andre små og store jobber:  vi bygger livbeltekasser, stativ for solseil over styrhuset, monterer trapp fra akterdekk til brodekk, lager dørk i maskinrommet, lufterør fra tanker, reparerer luker, setter i stand kjettingkassa for ankerkjetting, legger inn ballast, osv. osv. Lista er lengre enn lang, og det trengs mange hender for å få båten vår funksjonell og flott. 

Flott økonomisk støtte fra mange offentlige og private instanser har nå satt oss i stand til å gjennomføre arbeider med kjøp av tjenester. Utover høsten og vinteren skal dette skje: 

Livbåtdekkets tredekk vil bli montert ferdig i august / september. Maritime Center Fredrikstad skal utføre dette. Senere skal det strekkes seilduk over hele dekket og påføres linoljemaling. Livbåtdekket er ikke beregnet for passasjerer.

Hovedmotor og maskinrom-systemene ferdigstilles september /oktober.  Goltens A/S utfører denne siste innspurten i et arbeid som har pågått over lang tid. Engelsviken slipp har tidligere utført store arbeider her, og ikke minst har dugnadsgjengen gjort en stor innsats med montering.   

Varsling og slukkesystemer for brann vil bli montert i løpet av september / oktober. Nortronik A/S leverer og monterer dette. Det blir vanntåkeanlegg i passasjerrom, og Novec slukkegass for maskinrommet. 

El-anlegget for hele båten påbegynnes, og disse arbeidene vil fortsette utover vinteren og våren.  Det er Helge Øverbø hos Grenmar elektro i Langesund som planlegger og utfører dette i samarbeid med Storm elektro Fredrikstad. Dugnadsgjengen er også samarbeidspartner her.   

Forsalongen gjenoppbygges. Arbeidene starter i september. Det er Hardanger Fartøyvernsenter som utfører dette i samarbeid med Maritime Center Fredrikstad. Elever ved Plusskolens båtbyggerlinje vil delta. 

Midtsalongen får tilbake sitt interiør. Arbeidene starter senhøstes. Maritime Center Fredrikstad utfører dette. Elever ved Plusskolens båtbyggerlinje vil delta. Dugnadsgjengen vil først utføre malerarbeider i løpet av høsten. Deretter skal det bygges benker langs skutesidene utover vinteren. WC og postkontor skal også ferdigstilles. 

Styrhuset ferdigstilles. Arbeidene avsluttes i løpet av høsten. Blikkenslager Arnfinn Bergseng i Son utfører arbeider i fronten for å sikre mot vanninntrengning rundt de nedsenkbare vinduene. Et beslag mellom brofront og styrhus skal lages, tilpasses styrhusets vinkler og brettes inn på innsiden. Der skal vann som kommer inn ledes ned i samlekasse før det igjen ledes ut på sidene av styrhuset. 

Denne høsten blir det et yrende liv på Hvalerbåten. Det blir nok litt "tunga ut av halsen", men vi vet at det blir ille morro når alt er på plass og vi kan glede oss over gode resultater og godt utførte arbeider!   Og kommer du til Fredrikstad til Tall ships Races 11.-14. juli 2019, så kom innom Isegran og se selv! 

 

 

 

Støtt stiftelsens arbeid

Det er flere måter man kan støtte det viktige restaureringssarbeidet av MS "Hvaler" på. Et medlemskap i D/S Hvalers Venner koster kun kr. 350,- pr. år og da får du også tilsendt vårt nyhetsblad 2 ganger pr. år.

Du kan også gi din grasrotandel som støtte til restaureringen eller kjøpe noen av våre fine produkter med "Hvaler" som motiv.

Les mer ->

Våre støttespillere

MS Hvaler er av nasjonal betydning og bredden blant våre støttespillere viser at båten vår er viktig for veldig mange. Våre sponsorer hører hjemme over hele Østlandet, og flere har støttet oss gjennom mange år. MS Hvaler er den eneste passasjerbåten på sjø bygget på 1800-tallet som fortsatt finnes på Østlandet.

Les mer om hvem som er våre sponsorer, og hvordan de bidrar til våre arbeider.

Les mer ->

 

Historien om D/S Hvaler

Historien om D/S Hvaler startet 1892 med nytt dampskipselskap og bestilling av ny dampbåt.

Vi har samlet noen unike bilder og fått skrevet ned den innholdsrike historien til båten som igjen er sjøsatt i Fredrikstad.

I november 2013 kom den på vannet etter omfattende restaurering, og håpet er at den snart skal være operativ igjen.

Les mer ->