«Alle» husker MS «Hvaler» da den gikk i sin rute mellom Fredrikstad og de østre Hvalerøyene. Vi så båten på tur ut ælva, og vi så den da den lå ved Blomstertorvet eller var innom tollbodbrygga for å plukke med sommer - gjester som kom med toget fra Oslo, og som så vidt rakk ned før båten dro videre utover. Vi har trivelig minner om alt dette, og vi har veldig lyst til å gjenskape båten slik den var.
Men de færreste husker detaljene om bord, som kan fortelle oss hvordan båten var «skrudd sammen», for ikke å si klinket eller sveiset! Og det er nettopp dette vi lurer veldig på når det gjelder konstruksjonen av bl.a. livbåtdekket. Det var bygget første gang i 1923, men sikkert reparert flere ganger i årenes løp. Skal vi nå klinke eller sveise når vi bygger det opp igjen? Hvordan kan vi vite det? Den beste dokumentasjonen er å finne i de delene som fortsatt er bevart, men vi finner ikke hele svaret her.
Skulle du som leser dette ha et eller flere bilder der «hvalerbåten» er en del av motivet, - ja så kan det være «gull verdt» for våre konstruktører! For livbåtdekket er bare ett eksempel; vi har spørsmål om konstruksjon og gjenoppbygging på de fleste områder i båten. Og vi har en kjempeflink fotograf i Kjell S. Stenmarch som klarer å hente ut de minste detaljer fra et fotografi som han får anledning til å avfotografere.
Du finner kontaktskjema her, hvis du ønsker å sende oss en melding. Kanskje kan vi by på en liten overraskelse når vi får et fint tips!